Kawalan Kelemumur

Kawalan Kelemumur

Kelemumur boleh menjadi masalah yang sangat menjengkelkan yang menyebabkan sensasi gatal pada kulit kepala bersama-sama dengan mana ia boleh menjadi sumber malu sosial. Terdapat pelbagai faktor dalaman dan luaran yang mencetuskan pembangunan kelemumur. Secara umum ia dipercayai bahawa kelebihan pengeluaran kulat yang dikenali sebagai pityrosporum ovale menyebabkan kelemumur. Walau bagaimanapun lebih daripada punca, orang yang mengalami masalah ini adalah lebih berminat untuk belajar tentang kawalan kelemumur.

Walaupun anda akan dapat untuk mencari pelbagai produk anti-kelemumur di pasaran, hakikat perkara ini ialah bahawa anda tidak akan dapat mengurangkan masalah ini sehingga ia disertai dengan perubahan gaya hidup. Sekarang ini tidak bermakna sesuatu yang radikal tetapi anda akan mempunyai untuk mengubah pengambilan makanan anda dan cuba dan hidup gaya hidup yang secara umumnya sihat supaya anda mempunyai sistem imun yang lebih kuat dan keseimbangan yang betul pemakanan dalam badan anda.

Di antara nasihat pemakanan yang amat disyorkan untuk orang yang menderita dengan kelemumur adalah untuk meningkatkan pengambilan B. vitamin dan mineral. Kekurangan mineral yang mencukupi dan vitamin B mewujudkan ketidakseimbangan dalam badan yang mencetuskan pembangunan kulat yang membawa kepada kelemumur berlebihan. Ia adalah idea yang baik untuk meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang akan mewujudkan kira-kira yang betul di dalam badan anda.

Mengekalkan kebersihan yang betul juga penting ketika datang untuk mengawal kelemumur. Dalam kebanyakan kes kelemumur anda akan berkurangan jika anda mencuci rambut anda setiap hari. Ada yang bimbang dengan kesan negatif mencuci setiap hari. Ini adalah mengapa ia adalah disyorkan untuk menggunakan syampu yang ringan yang tidak memberi kesan negatif pada rambut. Syampu anti-kelemumur umumnya sangat kuat. Anda akan menjadi lebih lebih baik menggunakan syampu herba.

Membiarkan kelemumur menjadi boleh membawa kepada masalah selanjutnya. Ini kerana kelemumur berlebihan menyebabkan akar rambut anda untuk menjadi rapuh di mana anda akan memecahkan banyak rambut dan dengan itu ia akan menyebabkan keguguran rambut. Ini kerana apabila anda mempunyai kelemumur di kepala anda udara dari atmosfera adalah terhad daripada sampai ke akar rambut.

Menggunakan berlebihan pengering rambut juga boleh menyerlahkan masalah. Ini kerana udara panas kering menjadikan kulit kepala anda yang mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk kelemumur berkembang di. Hairsprays dan gel adalah faktor-faktor luaran yang kuat yang boleh meningkatkan pembentukan kelemumur dan dengan itu harus terhad.

Anda juga boleh cuba untuk mengawal kelemumur anda dengan menggunakan ubat rumah tradisional yang terdiri daripada gabungan 2 biji telur dipukul dalam air dan memohon kepada kulit kepala anda. Biarkan campuran tinggal di kulit kepala anda selama kira-kira 15 minit sebelum mencuci off. Menggunakan minyak pokok teh dan minyak pati rosemary bersama-sama dengan udara anda juga boleh membantu anda dengan kawalan kelemumur.

Yang dinyatakan di atas hanya beberapa langkah-langkah praktikal yang boleh diambil untuk berjaya mengehadkan atau mengurangkan kelemumur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar