Minyak Essential For Babies

Minyak Essential For Babies

Aromaterapi untuk bayi tidak diamalkan secara meluas pada masa kini tetapi kajian terkini telah menunjukkan bahawa ia boleh mempunyai kesan yang sangat baik kepada kesihatan bayi anda. Masalah biasa boleh dibantu dengan menggabungkan minyak aromaterapi dalam kehidupan anak anda. Jika dilakukan secara teratur, bayi anda boleh mendapatkan bantuan daripada masalah tidur, selsema, batuk, ruam, dan lain-lain Minyak ini boleh diberikan kepada bayi anda dengan cara yang berbeza:

- Mandi bayi anda dengan beberapa titik minyak pati.

- Pemasangan peresap minyak yang minyak wangi udara sekeliling.

- Anda juga boleh memberikan bayi anda urut kerap yang mungkin cara terbaik untuk menyediakan aromaterapi. Sila ambil perhatian, anda tidak perlu memohon minyak pati kemas kepada kulit. Sentiasa mencairkan mereka dalam minyak pembawa seperti badam atau jojoba.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang perlu diingat sebelum anda menggunakan aromaterapi pada bayi anda.

1) Ia adalah sangat penting untuk tidak mengambil minyak aromaterapi dalaman, terutamanya bagi bayi. Walaupun beberapa minyak mungkin selamat untuk menelan ia adalah sebahagian besarnya tidak diketahui apa tindak balas badan akan jadi ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan keadaan.

2) Minyak perlu disimpan pada jarak yang jauh selamat dari mata, kerana mereka sangat sensitif dan boleh ada kesan buruk atau mereka menjadi terlalu dekat dengan minyak. Jika minyak dicairkan, akan masuk ke mata, basuh dengan segera dengan air suam.

3) Jika anda telah dipilih untuk menyediakan aromaterapi untuk bayi anda dengan cara urut, ia adalah dinasihatkan untuk melakukan ujian tampalan beberapa hari sebelum untuk melihat jika terdapat apa-apa kesan sampingan pada kulit. Melakukan ujian dengan menggunakan setitik minyak dicairkan dalam minyak pembawa, yang anda berniat untuk digunakan pada siku dalam. Ini perlu dibiarkan selama empat puluh lapan jam dan jika tidak ada reaksi, anda boleh meneruskan untuk memberikan urut penuh minyak tersebut dianggap agak selamat untuk kulit bayi anda. Walau bagaimanapun, jika terdapat apa-apa jenis kemerahan, gatal-gatal atau bengkak, anda tidak perlu menggunakan minyak.

4) Seperti yang dinyatakan sebelum ini, minyak pati tidak akan digunakan kemas. Mereka akan dicairkan dan bukannya dengan minyak pembawa dan kemudian digunakan pada kulit bayi. Pencairan ini perlu dilakukan dalam nisbah yang sesuai. Nisbah yang ideal untuk pencampuran adalah untuk mencurahkan dalam satu penurunan minyak penting untuk sepuluh mil minyak pembawa. Juga pastikan anda menggunakan minyak dilabel 'minyak pati' dan bukannya 'minyak wangi' kerana ini adalah replika sintetik dan tidak sesuai untuk digunakan.

5) Berikut adalah senarai minyak yang sesuai untuk bayi bersama-sama dengan fungsi khusus mereka. Mana-mana minyak yang lebih kuat daripada ini perlu dielakkan:

- Untuk selsema, minyak kayu putih (tetapi hanya untuk kanak-kanak berusia lebih 3 bulan)

- Bagi kes-kes ruam kulit, ekzema, dan lain-lain chamomile perlu digunakan.

- Minyak Lavender adalah pilihan terbaik untuk menenangkan dan menidurkan anak anda untuk tidur dan untuk penjagaan kulit umum.

- Untuk masalah yang berkaitan dengan sistem penghadaman, minyak Adas atau minyak pudina boleh digunakan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar