Mengenai telapak tangan Hiperhidrosis Rawatan - Cara-cara untuk Simpan Anda Dari Takut berjabat salam

Mengenai telapak tangan Hiperhidrosis Rawatan - Cara-cara untuk Simpan Anda Dari Takut berjabat salam

Peluh berlebihan senjata di bawah, tangan, dan muka telah diketahui berlaku kepada ramai orang, tetapi palmar hiperhidrosis telah menjadi yang paling biasa sekali, memandangkan satu daripada dua ratus orang diketahui mempunyai keadaan ini. Mengenai telapak tangan rawatan hiperhidrosis mensasarkan tangan seseorang untuk menghentikan kelenjar pada bahagian badan dari cecair berlebihan melepaskan. Orang mendapati diri mereka malu keadaan ini kerana ia menghalang mereka daripada mempunyai hubungan sosial yang rapat, sama ada melalui berpegangan tangan dengan lain penting atau hanya dengan berjabat tangan dengan rakan sekerja di tempat kerja. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana berpeluh tangan boleh dikurangkan, baca butiran di bawah:

• Tahun yang lalu, satu-satunya penyelesaian yang diketahui untuk keadaan ini adalah melalui pembedahan yang dipanggil Endoskopi Thoracic simpatektomi atau ETS. Dalam operasi ini, saraf simpatetik pesakit bertanggungjawab berpeluh di tangan mereka diapit dan dikeluarkan supaya ia tidak lagi akan dapat menghantar isyarat kepada kelenjar peluh di tangan. Setelah selesai pembedahan, pesakit tidak lagi akan berpeluh secara intensif.

• Satu lagi terapi yang boleh menjadi rawatan hiperhidrosis palmar munasabah dipanggil Iontopheresis. Kaedah ini menggunakan larutan elektrolit cecair di mana pesakit harga rendah tangannya. Sebaik sahaja siap, jumlah yang kecil semasa yang badan boleh bertolak ansur dialirkan melalui elektrolit, menyebabkan aliran elektrik ke tangan orang itu. Kaedah ini cenderung untuk kejutan kelenjar peluh meninggalkannya kurang responsif dan tidak mudah dirangsang untuk mengurangkan pengeluaran peluh itu.

• Terdapat juga salap topikal atau astringents yang dijual di pasaran hari ini yang boleh digunakan untuk mencegah peluh berlebihan tangannya. Walau bagaimanapun, kaedah ini adalah lebih kerap digunakan dalam kes hiperhidrosis pada ketiak. Oleh kerana tangan adalah lebih terdedah dan ia digunakan dalam melakukan pelbagai aktiviti fizikal, doktor tidak sangat mengesyorkan menggunakan bahan-bahan yang digunakan sebagai rawatan palmar hiperhidrosis.

• Walaupun jarang-undang, penggunaan Botox atau Botulinum Toxin dilihat sebagai satu kaedah yang mungkin untuk mencegah peluh berlebihan. Dengan menggunakan bahan ini disuntik ke dalam kawasan yang terjejas daripada badan-badan, saraf dihubungkan dengan kelenjar peluh tersumbat buat sementara waktu supaya kelenjar tidak akan dapat mengeluarkan peluh sebagai tindak balas serta-merta terhadap rangsangan. Walaupun begitu, penggunaan Botox tidak mendapat dalam populariti kerana operasinya yang mahal dan berisiko sedikit juga.

• Salah satu penyelesaian yang sedang dipertimbangkan, walaupun tidak sangat digalakkan, adalah penggunaan ubat antikolinergik yang menghalang pengeluaran peluh dengan mengawal saraf simpatetik yang mengawal fungsi kelenjar peluh. Ia tidak begitu popular kerana ia diketahui mempunyai kesan sampingan yang tidak boleh diterima, lebih-lebih menyenangkan daripada berpeluh tangan.

Pada asasnya, terdapat anda boleh memilih apa-apa jenis rawatan yang anda mahu berhenti hiperhidrosis anda, tetapi ia adalah yang terbaik untuk mendapat nasihat doktor anda terlebih dahulu supaya anda akan dibimbing dengan sewajarnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar